Kompressor

Tillykke med din nye KGK kompressor.
Med købet af en kompressor følger også en vis vedligeholdelse, hvis man ønsker at den skal holde i mange år fremover.
Kompressorer findes både som oliefrie eller olieholdige, og det er yderst vigtig at være bevidst om, hvilken type man har.
Om kompressoren er med eller uden olie spiller en stor rolle for, hvordan man bør vedligeholde den.
Derfor har vi samlet et par nyttige tips til vedligeholdelsen af din kompressor som blandt andet kan ses herunder.

God service på KGK kompressorer
Har du købt en kompressor hos os, så følger er automatisk en 12 mdr. garanti med, der dækker fabrikations fejl, dog ikke sliddele. Hvis du oplever uforudsete problemer med din kompressor, så er du altid velkommen til at ringe til KGKs værksted på tlf. 45 76 17 00 og gerne inden indlevering/indsendelse, da mange problemer kan afhjælpes over telefon.

Hvis konklusionen bliver, at kompressoren skal en tur på vores værksted, så skal de indleveres hos forhandleren eller indsendes til KGK A/S, Møllevej 9, H2, 2990 Nivå.

Vedligeholdelse

 

 Service minimum en gang hver 12 måned. 

Olieholdig : olieskift og indsugningsfilter 

Oliefri : skifte stempelringe, indsugningsfilter og pakninger.

 

1. Forlængerledning

Undgå at anvende forlængerledninger eller brug kun en kraftig forlængerledning
Uanset kompressortype, så er det yderst vigtigt, at anvende en separat sikringsgruppe. Hvis kompresso-en ikke vil starte, så skyldes det oftest en for lav spænding, som følge af en for lang/tynd forlængerledning, andre forbrugere på samme sikring eller en ikke udrullet kabeltromle
Vi anbefaler som minimum følgende:
• Forlængerledninger op til 20 m → 3 x 2,5 mm²
• Kompressorer på ≤ 1,5 HK → min. 10A dedikeret sikring
• Kompressorer på 2 – 3 HK → min. 13A dedikeret sikring eller
Adaptor CEE 5P 16 Amp. 400v/230v DK Stik


2. Tøm tanken

Kompressorens tank skal dagligt tømmes for kondensvand, for at undgå vand i slanger og pistoler og for at undgå rust flager sætter sig i f.eks. kontraventilen.
Tøm tanken for vand midt på dagen og til fyraften.
3 Sluk altid kompressoren på afbryderen på pressostaten
En kompressor, som hives ud af stikket under drift, vil ikke kunne starte op igen inden afbryderen på pressostaten er blevet slukket. Tilsluttes strømmen alligevel, er der stor risko for at kompressoren vil brænde af og hele motoren skal udskiftes.


4. Tjek trykket

Når man skal tjekke trykket på en kompressor, så skal man tjekke begge manometer (tank og afgangs-tryk). Er tanktrykket højt nok, skal kompressoren ikke starte. Hvis der ikke leveres tryk til værktøjet, skal man indstille på trykreguleringsventilen.


5. Rensning af kontraventil

Hvis kompressoreren kører, men ikke opbygger tryk, kan det skyldes en urenhed i kontraventilen Det kan også skyldes en utæthed i systemet eller i overtryksventilen. Træk en gang i ringen til overtryksventilen, for at sikre, at den kan bevæge sig.


6. Drifttid

En kompressor er beregnet til at køre i intervaller med en maximal samlet drift på 30 minutter pr. time for at sikre en korrekt nedkøling. Hvis disse intervaller ikke overholdes, vil det forårsage kraftigt slid på kom-pressoren vitale dele. Derfor bør man altid følge manualens anvisninger og sætte sig godt ind i, hvordan kompressoren bør anvendes korrekt.


7. Termosikring

Kompressorer fra KGK er udstyret med en af to typer termosikringer, som automatisk stopper kompresso-ren i tilfælde af overophedning. Dette er en sikkerhed, og skal få brugeren til at tænke over, om kompres-soren har behov for service eller om kompressoren er for lille til at løse den ønskede opgave, og dermed kører for meget.
For at genindkoble kompressoren skal man gøre følgende:
• Afvent nedkøling af kompressoren (ca. 20 min).
• Drej afbryderen på pressostaten til pos. ”OFF” og derefter tilbage til ”ON/Auto”
• Hvis kompressoren er udstyret med reset-knap skal denne aktiveres.
Gentagen udløsning af termosikringen og negligeirng af drift/pause kravet vil i yderste konsekvens lede til en afbrændt kompressor.


8. Oliefri eller olieholdig

På en oliefri kompressor skal man være opmærksom på, hvor længe kompressoren kører for at fylde tan-ken. Hvis den kører i længere tid en den plejer, så kan det være et tegn på, at stempelringene er blevet slidte og skal skiftes.
På en olieholdig kompressor skal man sørge for at tjekke olieniveau ugentligt og påfylde efter behov.
Husk også at olieholdige kompressorer skal have fjernet transportproppen og isat oliepinden inden første ibrugtagning.
Olieholdige kompressorer transporteres opretstående for at undgå at olien løber ud.


9. Oprejst eller liggende

Anvend kun kompressoren i den position den er tiltænkt. Forkert position vil lede til defekter i det tilsluttede værktøj.

 

Herunder en lille video med de mest gængse fejl og udbedring.

Video thumbnail